طراحی قالب سازی و تکنیک های انجام آن

طراحی قالب سازی

قبل از تولید هر قطعه ای، مهمترین بخشی که وجود دارد، طراحی قالب سازی برای ساخت آن قطعه است، که باید دقت و تمرکز کافی برای آن صرف شود تا بهترین طراحی برای ساخت قطعه صورت پذیرد.

به طور کلی قالب هر محصول در واقع ابزاری برای به وجود آوردن شکل نهایی محصول مورد نظر است که باید با دقت کافی طراحی شود تا هیچ گونه مشکلی در فرآیند تولید محصول ایجاد نشود.

✅ قیمت طراحی قالب سازیبستگی به متریال و تعداد و تجهیزات
✅کارگاه طراحی قالب سازیپارس صنعت عطاریان
✅دستگاه های طراحی قالب سازیمدرن ترین و به روز ترین دستگاه های دنیا
✅کیفیت و تضمین طراحی قالب سازیبهترین متریال با گارانتی و خدمات پس از فروش
آموزش طراحی قالب سازیثبت سفارش و آموزش برای سازمان ها

شرکت ما با بهره گیری از مهندسان حرفه ای در زمینه طراحی قالب ها، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. در همین راستا، در این مقاله به ارائه توضیحاتی درباره چگونگی فرآیند طراحی و ساخت قالب اعم از ساخت قالب بادی ، ساخت قالب تزریق پلاستیک و همچنین معرفی انواع قالب های صنعتی پرداخته ایم.

طراحی قالب سازی

طراحی قالب سازی

به طور کلی قبل از مرحله ساخت یک قطعه صنعتی باید قالب آن طراحی شود. در واقع محصول مورد نظر تعیین می کند که شکل قالب آن به چه صورتی باشد. در طراحی قالب، باید دقت شود که شکل کلی محصول با استفاده از قالبی که قرار است طراحی شود، بیرون بیاید.

در فرآیند قالب سازی، در ابتدا یک مهندس باید به طراحی قالب سازی بپردازد، به این صورت که  شکل کلی قالب را با توجه به نقشه فنی قطعه که باید از سفارش دهنده آن دریافت شود، با استفاده از نرم افزارهای مربوطه، به صورت ۳ بعدی طراحی نماید و بعد از آن با استفاده از دستگاه فرز cnc، قالب طراحی شده، تولید شود.

برای تولید قالب، اپراتور ماشین cnc، برنامه ساخت قالب را، که مهندس طراح با توجه به طرح ۳ بعدی قالب به او داده است را به ماشین cnc می دهد و سپس ماشین cnc به طور خودکار اقدام به ساخت قالب می کند.

برای ساخت هر قطعه ای در ابتدا نیاز به طراحی و ساخت قالب آن است. به طور کلی انواع قالب هایی که در صنعت به منظور تولید قطعات وجود دارند، به ۴ دسته کلی تقسیم بندی می شوند که شامل موارد زیر است:

  1. قالب‌های ریخته گری
  2. قالب‌های تزریق پلاستیک
  3. قالب‌های آهنگری
  4. قالب‌های پرس که شامل: قالب های برش، قالب های کشش، قالب های فرم و قالب های خم هستند.

همچنین شرکت پارس صنعت عطاریان با ارایه خدمات ساخت قالب با پرینت سه بعدی نیز قادر به پاسخگویی به مشتریان محترم با استفاده از این تکنولوژی می باشد که برای تولید برای تعداد محدود بسیار مناسب و از لحاظ هزینه مقرون به صرفه می باشد.

مراحل مختلف در طراحی قالب سازی

مانند هر ساز و کار دیگری، در طراحی قالب سازی هم رعایت دقیق مراحل و جزئیات ضروری در آن مورد اهمیت است. در این زمینه می‌توان به مراحل زیر اشاره کرد:

  1. مطرح کردن نیازهای مورد نظر در هر پروژه قالب سازی
  2. تشریح کلیات طرح و بررسی ابعاد مختلف آن از جنبه‌های مختلف کاربردی بودن و نیز قابل اجرا بودن قالب
  3. تعیین کلیت طرح
  4. اجرای طرح اولیه به‌صورت سه بعدی در نرم افزارهای مخصوص طراحی توسط مهندسین یا افراد با مهارت کافی در این زمینه
  5. تهیه یک نمونه فیزیکی از طرح و بررسی نکات و موارد فنی آن
  6. اعمال تغییرات نهایی و ترسیم طراحی قالب سازی به صورت نهایی

نکات مهم در طراحی قالب سازی

بسیاری از نکات، جزئیات و زوایای مختلف در طراحی قالب سازی وابسته به مهارت‌ها و کسب تجربه کافی در این زمینه است. به‌طورکلی بهترین شرایط برای اجرای طرح یک قالب کاربردی مورد استفاده به‌عنوان قالب پایه در ساخت قطعات مختلف فلزی یا پلاستیکی، بر اساس یک طراحی دقیق و اصولی شکل می‌گیرد.

بنابراین توجه به نکات و جنبه‌های مختلف و تأثیرگذار بر طراحی قالب سازی چه بسا مهم‌تر از فرآیند ساخت قالب به شکل فیزیکی است یا حداقل نباید کم‌تر از این مرحله به آن توجه شود.

همچنین دیگر نکته مهم در این زمینه بهره گرفتن از مهارت‌ها و دانش روز است که با هدف ارتقای کیفیت فرآیندهای قالب سازی و در نتیجه آن تولید قطعات مختلف، به طور پیوسته در حال پیشرفت و به‌روزرسانی است .

طبیعتاً بهترین خدمات طراحی قالب سازی و اجرای آن را آن دسته از مراکز و مجموعه‌های فنی ارائه می‌دهند که به این مورد هم در کنار رعایت اصول و استفاده از کارآمدترین دستگاه‌ها و تجهیزات، توجه کافی داشته باشند.

روش‌های طراحی قالب سازی

روش طراحی قالب سازی برای دستگاه فرز cnc

دستگاه فرز سی ان سی به‌عنوان یکی از دستگاه‌های مهم در زمینه ساخت انواع قالب مانند قالب تزریق پلاستیک، بر اساس طراحی اولیه و الگوی از پیش تعیین شده کار می‌کند، در نتیجه طراحی اولیه و الگوسازی برای این دستگاه‌ها طبق اصول کلی طراحی قالب انجام می‌شود.

روش طراحی قالب سازی برای دستگاه پرینت سه بعدی

در کنار انواع دستگاه فرز cnc برای ارائه خدمات فرز cnc، استفاده از دستگاه پرینت سه بعدی هم در ساخت قالب مرسوم است و در جایگاه یک روش مدرن و کاربردی، توجه زیادی به آن می‌شود.

روش طراحی قالب سازی برای دستگاه‌های مورد استفاده در این روش تفاوت خاصی با روش طراحی برای دستگاه فرز سی ان سی ندارد و فقط باید فایل طراحی نهایی توسط نرم افزارهای مرتبط و سازگار با دستگاه پرینت طراحی شده و توسط دستگاه پرینت سه بعدی قابل خوانش باشد.

سوالات متداول طراحی قالب سازی

روش‌های طراحی قالب سازی کدامند؟

روش طراحی قالب سازی برای دستگاه فرز cnc و برای دستگاه پرینت سه بعدی دو روش طراحی قالب سازی هستند.

انواع قالب هایی که در صنعت برای تولید قطعات به کار می روند کدامند؟

قالب‌های ریخته گری – قالب‌های تزریق پلاستیک – قالب‌های آهنگری – قالب‌های پرس

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *