مراحل ساخت قطعات پلاستیکی

مراحل ساخت قطعات پلاستیکی

در این مقاله قصد داریم درباره مراحل ساخت قطعات پلاستیکی مطالبی را بیان نماییم. تعداد زیادی از قطعات و اشیایی که در زندگی روزمره ما مورد استفاده قرار گرفته می‌شوند، و ما در اطراف محیط زندگی خود می بینیم، از قطعات لاستیکی و یا پلاستیکی تشکیل شده اند.به همین خاطر می توان به جرات گفت قطعات پلاستیکی از پرکاربردترین قطعات در جهان می باشند.

✅ قیمت ساخت قطعات پلاستیکیبستگی به متریال و تعداد و تجهیزات
✅کارگاه ساخت قطعات پلاستیکیپارس صنعت عطاریان
✅دستگاه های ساخت قطعات پلاستیکیمدرن ترین و به روز ترین دستگاه های دنیا
✅کیفیت و تضمین ساخت قطعات پلاستیکی بهترین متریال با گارانتی و خدمات پس از فروش
آموزش ساخت قطعات پلاستیکیثبت سفارش و آموزش برای سازمان ها

بر همین اساس فرایند های تزریق پلاستیک بر اساس تولید قطعات با توجه به تیراژ بالایی که دارند و البته هزینه های پایین آنها، رایج ترین روش و مدرن ترین روش برای تولید انبوه قطعات پلاستیکی به حساب می آیند.

مراحل ساخت قطعات پلاستیکی

صفر تا صد مراحل ساخت قطعات پلاستیکی

پلاستیک ها رایج ترین مواد برای تولید قطعات و محصولات با استفاده های کاربردی هستند، برای همه چیز، از محصولات مصرفی گرفته تا دستگاه های پزشکی. پلاستیک ها دسته همه کاره ای از مواد با هزاران گزینه پلیمری هستند که هر کدام خواص مکانیکی خاص خود را دارند. اما مراحل ساخت قطعات پلاستیکی به چه صورت است؟

انواع فرآیندهای تولید پلاستیک برای پوشش طیف وسیعی از کاربردها، هندسه قطعات و انواع پلاستیک توسعه یافته است. برای هر طراح و مهندس و کارگاه قطعه سازی که در توسعه محصول کار می کند، بسیار مهم است که با گزینه های تولید موجود امروز و پیشرفت های جدیدی که نشان می دهد قطعات فردا چگونه ساخته می شوند، آشنا باشند.

این راهنما یک نمای کلی از رایج ترین فرآیندهای تولید و خدمات ساخت قالب تزریق پلاستیک برای تولید قطعات پلاستیکی و دستورالعمل هایی را ارائه می دهد تا به شما کمک کند بهترین گزینه را برای برنامه خود انتخاب کنید.

نحوه انتخاب فرآیند ساخت قطعات پلاستیکی مناسب

هنگام انتخاب فرآیند تولید برای محصول خود به عوامل زیر توجه کنید:

  • فرم: آیا قطعات شما دارای ویژگی های داخلی پیچیده یا الزامات تحمل سخت هستند؟ بسته به هندسه یک طرح، گزینه‌های ساخت ممکن است محدود باشند، یا ممکن است نیاز به طراحی قابل توجهی برای بهینه‌سازی تولید (DFM) داشته باشند تا تولید آنها مقرون به صرفه باشد.
  • حجم/هزینه: مجموع یا حجم سالانه قطعاتی که قصد تولید آن را دارید چقدر است؟ برخی از فرآیندهای تولید هزینه های بالایی برای ابزار و راه اندازی دارند، اما قطعاتی را تولید می کنند که بر اساس هر قطعه ارزان هستند.

در مقابل، فرآیندهای تولید با حجم کم هزینه‌های راه‌اندازی پایینی دارند، اما به دلیل زمان‌های چرخه آهسته‌تر، اتوماسیون کمتر و کار دستی، هزینه هر قطعه ثابت می‌ماند یا زمانی که حجم افزایش می‌یابد به‌طور جزئی کاهش می‌یابد.

  • زمان سرب: چقدر سریع به قطعات یا کالاهای نهایی تولید شده نیاز دارید؟ برخی از فرآیندها اولین قطعات را در عرض ۲۴ ساعت ایجاد می کنند، در حالی که ابزارسازی و راه اندازی برای برخی فرآیندهای تولید با حجم بالا ماه ها طول می کشد.
  • جنس: محصول شما باید در برابر چه تنش ها و فشارهایی مقاومت کند؟ مواد بهینه برای یک کاربرد معین توسط تعدادی از عوامل تعیین می شود. هزینه باید با الزامات عملکردی و زیبایی شناختی متعادل شود. ویژگی های ایده آل را برای کاربرد خاص خود در نظر بگیرید و آنها را با گزینه های موجود در یک فرآیند تولید معین مقایسه کنید.

 نام مراحل ساخت قطعات پلاستیکی

آماده سازی قالب:

قالب با یک عامل آزاد کننده پوشانده می شود تا قالب گیری را تسهیل کند و اغلب تا دمای خاصی از مواد از قبل گرم می شود.

ریخته گری:

رزین مصنوعی با یک عامل پخت مخلوط می شود و به داخل قالب ریخته یا تزریق می شود، جایی که حفره قالب را پر می کند.

پخت:

ریخته گری در قالب تا زمانی که جامد شود عمل می کند (تحت حرارت قرار دادن قالب می تواند زمان پخت را برای پلیمرهای خاصی تسریع کند).

قالب زدایی:

قالب باز شده و قسمت پخته شده خارج می شود.

پیرایش:

مصنوعات ریخته گری مانند فلاش، اسپروها و درزها بریده می شوند یا سمباده می شوند.

قالب های انعطاف پذیر ساخته شده از لاستیک لاتکس یا لاستیک سیلیکونی ولکانیزه شده در دمای اتاق (RTV) در مقایسه با ابزار سخت ارزان هستند، اما می توانند تنها تعداد محدودی (حدود ۲۵ تا ۱۰۰) ریخته گری را به عنوان واکنش شیمیایی یورتان ها، اپوکسی ها، پلی استر و … تولید کنند. اکریلیک سطوح قالب را تخریب می کند.

قالب های سیلیکونی RTV می توانند حتی کوچکترین جزئیات را بازتولید کنند و قطعات ریخته گری با کیفیت بالا را تولید کنند. ساخت قالب با پرینت سه بعدی استریولیتوگرافی یک روش رایج برای ایجاد مسترب برای قالب ها به طور مستقیم از طرح های CAD است که تا حدی به دلیل وضوح بالا و توانایی مشابه آن در تولید ویژگی های خوب است.

ریخته‌گری پلیمری نسبتاً ارزان است و سرمایه‌گذاری اولیه کمی دارد، اما پلیمرهای ترموست برای ریخته‌گری معمولاً گران‌تر از همتایان ترموپلاستیک خود هستند و قالب‌گیری قطعات ریخته‌گری کار فشرده‌ای است. هر قطعه ریخته گری به مقداری کار عملی برای پس پردازش نیاز دارد که هزینه نهایی هر قطعه را در مقایسه با روش های تولید خودکار مانند قالب گیری تزریقی بالا می برد.

ریخته گری پلیمری معمولاً برای نمونه سازی، تولید کوتاه مدت و همچنین کاربردهای دندانپزشکی و جواهرات خاص استفاده می شود.

مراحل ساخت قطعات به واسطه قالب تزریق پلاستیک

به جهت ساخت قطعه پلاستیکی باید در ابتدا مواد پلاستیکی که در اصطلاح به آنها ترموپلاست اطلاق می شود را ذوب نمود. این فرایند در قسمت تزریق دستگاه به انجام می رسد. بر این اساس مواد مذکور از طریق قیف مخصوصی به داخل دستگاه هدایت شده و با توجه به نسبت های معینی که تعیین شده است با یکدیگر ترکیب می شوند.

در ادامه به واسطه قسمت گرمکن موجود، در دستگاه ذوب شده و سپس با ورود به یک قیف که در اصطلاح به آن قیف سیلندر گفته می شود، به دستگاه تزریق می شوند. پس از اتمام فرایند، مواد مذکور سرد می شود و قسمت متحرک قالب گیری از آنها جدا می شود و در این لحظه شاهد آماده شدن قطعه پلاستیکی و پایان مراحل ساخت و تولید قطعات پلاستیکی خواهیم بود.

نقش ماشین قالب تزریق پلاستیک 

قطعات پلاستیکی به واسطه قالب های تزریق پلاستیک تولید می شوند. این دستگاه به دستگاه تزریق مشهور است. دستگاه تزریق از دو بخش تزریق و قالب گیری پلاستیک تهیه و تشکیل شده است.

در بخش تزریق پلاستیک نکته مهمی که باید اشاره شود، وجود طیف گسترده پلاستیک های مورد استفاده قرار گرفته شده است. این پلاستیک ها با این تکنولوژی کاملا سازگار است.

مراحل ساخت قطعات پلاستیکی
قطعه درب وال واشر آرک

بر این اساس تعداد بیشماری از ترموپلاستیک ها قابلیت این را دارند که تزریق پلاستیک شوند. پلاستیک ها در حالت استاندارد این قابلیت را دارند که به واسطه افزودنی هایی مانند ذرات لاستیک، فیبر، مواد مقاوم در برابر آتش، مواد معدنی و حتی دیگر نوع ترموپلاستیک ها از مقاومت خوبی برخوردار شوند و دارای خواص ویژه‌ای گردند.

پروسه تزریق پلاستیک و مراحل ساخت

پروسه تزریق پلاستیک و مراحل ساخت و تولید قطعات پلاستیکی در حال حاضر به صورت های متفاوتی اجرا می شود. ولی مطلوب ترین مدل برای اینکه بتوانیم از قطعات پلاستیک یکدست و یکنواختی بهره مند شویم استفاده از قالب تزریق پلاستیک است.  برای اگاهی از قیمت ساخت قالب تزریق پلاستیک کلیک کنید .

نکته حائز اهمیتی که در طراحی این قالب می توان اشاره نمود این است که این قالب ها کاملا بر اساس سلیقه و خواست و نظر مشتری و هماهنگ با قطعه مورد نظر اجرا می شود.

قسمت های مختلف بخش تزریق متشکل است از: سیلندر قیف، نازل، گرمکن، قیف مواد پلاستیکی، ترموکوپل و حرارت سنج که از مهمترین بخشهای دستگاه تزریق پلاستیک می باشد. کارگاه پارس صنعت عطاریان می تواند برای شما بهترین نوع از خدمات را ارائه دهد.

سوالات متداول مراحل ساخت قطعات پلاستیکی

مراحل ساخت قطعات پلاستیکی کدامند؟

آماده سازی قالب – ریخته گری – پخت- قالب زدایی و پیرایش ۵ مرحله ساخت قطعات پلاستیکی هستند.

برای انتخاب فرآیند ساخت قطعات پلاستیکی مناسب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

باید به فرم،حجم و هزینه، زمان سرب و جنس محصول موردنظرمان توجه کنیم.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *