ساخت قالب تزریق پلاستیک با پرینت سه بعدی

ساخت قالب تزریق پلاستیک با پرینت سه بعدی

امروزه کلماتی مثل ساخت قالب تزریق پلاستیک با پرینت سه بعدی به گوش شما میرسد، همان طور که می دانید برای ساخت انواع قطعات پلاستیکی از تزریق پلاستیک در قالب های فلزی استفاده می شود.در واقع پس از طراحی قطعه مورد نظر قالب آن طراحی می شود و سپس قالب طراحی شده به وسیله دستگاه های برش فلز CNC با برش بسیار دقیق فولاد یا آلومینیوم ساخته می شود.

پس از این مرحله ماده اولیه پلاستیک در قالب ساخته شده تزریق شده و شکل معکوس قالب را به خود می گیرد.بعد از سرد شدن قالب از آن جدا شده و قطعه مورد نظر ما آماده است.

✅ قیمت ساخت قالب تزریق پلاستیک با پرینت سه بعدیبستگی به متریال و تعداد و تجهیزات
✅کارگاه ساخت قالب تزریق پلاستیک با پرینت سه بعدیپارس صنعت عطاریان
✅دستگاه های ساخت قالب تزریق پلاستیک با پرینت سه بعدیمدرن ترین و به روز ترین دستگاه های دنیا
✅کیفیت و تضمین ساختبهترین متریال با گارانتی و خدمات پس از فروش
آموزش ساخت قالب تزریق پلاستیک با پرینت سه بعدیثبت سفارش و آموزش برای سازمان ها

البته لازم به ذکر است که دستگاه های فرز CNC تنها راه ساخت قالب تزریق پلاستیک نیستند و امروزه از دستگاه پرینت سه بعدی نیز برای ساخت قالب های تزریق پلاستیک نیز استفاده می شوند.

راهکار ساخت قالب تزریق پلاستیک با پرینت سه بعدی

ساخت قالب از پیش‌نیازهای مهم در ساخت قطعات مختلف خصوصاً قطعات ساخته شده از پلیمرها و مواد پلاستیکی است و به همین دلیل از طرف صنایع مرتبط همواره مورد توجه قرار می‌گیرد.

امروزه با توجه به امکانات گسترده‌ای که پلاستیک در اختیار ساخت وسایل و قطعات مختلف قرار می‌دهد، شاهد تغییر رویکرد در ساخت خیلی از وسایل از نظر جنس هستیم و این مسئله جایگاه پلاستیک را به‌عنوان یک متریال جایگزین ارزان و کاربردی برجسته‌تر از گذشته می‌کند.

به دنبال این تغییر رویکرد و ارتقای روزافزون جایگاه مواد پلیمری به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین متریال‌های ساخت وسایل و قطعات، اهمیت ساخت قالب تزریق پلاستیک و روش‌های مدرن و کارآمد برای آن هم برجسته می‌شود.

ساخت قالب تزریق پلاستیک با پرینت سه بعدی یک راهکار کاربردی در این زمینه است که با استفاده از یک ساز و کار پیشرفته، امکان ساخت اشکال مختلف قالب تزریق پلاستیک را فراهم کرده و به‌عنوان مدرن‌ترین روش ساخت قطعات در دسته قالب پلاستیک، شناخته شده و خدمات مرتبط با آن قابل ارائه است.

فرآیند ساخت قالب تزریق پلاستیک با پرینت سه بعدی

پرینت به معنای نمونه‌های به دست آمده از دستگاه‌های مجهز به یونیت‌های هوشمند کامپیوتری طبق الگوها و طرح‌های دیجیتالی است که عموم مردم با آن به صورت نمونه‌های چاپ شده به شکل دو بعدی آشنا هستند. در کنار دستگاه‌های پرینت دو بعدی، نمونه‌های دستگاه ویژه پرینت سه بعدی هم ارائه شده است که نتیجه و حاصل کلی از فرآیند عملکردی آن، یک انقلاب مهم در زمینه ساخت قطعه به شمار می‌آید.

یکی از قطعاتی که می‌توان برای ساخت آن از دستگاه پرینت سه بعدی استفاده کرد، انواع قالب است که تولید آن به این دلیل که خود این قطعه همچون ابزار ساخت قطعات دیگر در تعداد بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، اهمیت زیادی دارد.

قالب تزریق پلاستیک یکی از انواع قالب است که برای ساخت قطعات و وسایل پلاستیکی کاربرد دارد، در نتیجه فرآیند ساخت قالب تزریق پلاستیک با پرینت سه بعدی را می‌توان مطابق با فرآیند ساخت اشکال و قطعات دیگر با استفاده از این دستگاه‌های هوشمند، یکی و مشابه در نظر گرفت.

تفاوت قالب سازی با دستگاه CNC و پرینت سه بعدی

 برای ساخت قطعات با تیراژ‌ بالا (منظور از تیراژ بالا تعداد بالای ۱۰۰۰ قطعه) به قالب هایی احتیاج داریم که مقاومت بسیار بالا داشته باشند که البته پروسه تولید چنین قالب هایی بسیار پر هزینه می باشد. معمولا برای ساخت قطعاتی به کار می رود که هزینه تمام شده آن برای هر قطعه به صرفه باشد.

استفاده از دستگاه های خدمات فرز CNC برای طراحی و ساخت اولیه به خصوص برای تیراژ های پایین بسیار زمان بر و پر هزینه می باشد به همین دلیل از دستگاه های پرینت سه بعدی در مراحل طراحی اولیه به جهت دیدن نمونه کار استفاده می شود.این عمل ریسک کردن برای سرمایه گذاری را پایین می آورد. ابتدا نمونه اولیه قالب را با پرینت سه بعدی تولید می کنند و بعد از تایید برای ساخت قالب اصلی به مرحله بعد می رود.

البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی  و علم مواد امکان ساختن مستقیم قالب اصلی با پرینت سه بعدی ایجاد شده است.این دستگاه ها دقت بالایی دارند و در برابر حرارت مقاوم هستند و به طراح آزادی عمل می دهند.البته لازم به ذکر است که ساخت قالب با پرینت سه بعدی برای تیراژ های پایین به صرفه است.

ساخت قالب تزریق پلاستیک با پرینت سه بعدی برای چه مواردی مناسب است؟

مزیت‌های عمومی ساخت قالب تزریق پلاستیک با پرینت سه بعدی شامل موارد مختلفی (امکان ساخت قالب تزریق پلاستیک در ابعاد کوچک، تهیه نمونه اولیه قالب و ارزان‌تر از ساخت قالب با دستگاه فرز cnc و…) می‌شود که هر کدام از این مزایا و قابلیت‌ها مشخص می‌کند که استفاده از دستگاه پرینت سه بعدی برای ساخت قالب تزریق پلاستیک در چه مواردی مناسب و در چه مواردی نامناسب است.

موارد استفاده از پرینت سه بعدی :

  • قطعات بسیار کوچک ( از ۱۵۰ میلیمتر کمتر)
  • تیراژهای پایین (از ۵۰ تا ۱۵۰ قطعه)
  • قطعاتی که امکان تغییر قالب دارند.
  • قطعاتی که نیاز دارند با سرعت بالا تولید شوند.

 انواع تکنولوژی پرینت سه بعدی

 دو نوع تکنولوژی SLA و متریال جتینگ یا پلی جت از انواع تکنولوژی پرینت سه بعدی هستند که قطعات را با دقت بسیار بالایی تولید می کنند. بنابراین برای قطعات کوچک و با جزییات زیاد مناسب می باشند. این دستگاه ها مقاومت حرارتی بالا و سختی زیاد دارند که از ویژگی های لازم برای تولید قالب های تزریق پلاستیک به شمار می روند.

خلاصه و نتیجه گیری :

  • برای ساخت قطعه در تیراژ های پایین به صرفه ترین روش ساخت نمونه اولیه با پرینت سه بعدی است.
  • قالب های تزریق پلاستیک سه بعدی بسته به طراحی و ماده اولیه می توانند برای ساخت ۳۰ الی ۱۰۰ قطعه مورد استفاده قرار گیرند.
  • تکنولوژی های SLA و پلی جت بهترین تکنولوژی های ساخت قالب تزریق پلاستیک برای تیراژهای پایین می باشند که از دقت بالایی برخوردارند.

سوالات متداول ساخت قالب تزریق پلاستیک با پرینت سه بعدی

ساخت قالب تزریق پلاستیک با پرینت سه بعدی برای چه مواردی مناسب است؟

امکان ساخت قالب تزریق پلاستیک در ابعاد کوچک، تهیه نمونه اولیه قالب و ارزان‌تر از ساخت قالب با دستگاه فرز cnc و…

 انواع تکنولوژی پرینت سه بعدی کدامند؟

 دو نوع تکنولوژی SLA و متریال جتینگ یا پلی جت از انواع تکنولوژی پرینت سه بعدی هستند که قطعات را با دقت بسیار بالایی تولید می کنند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *